Behandeling uitsluitend volgens afspraak!
Voor een afspraak
of noodgeval, bel
+31(0)45 564 22 60

Dierenkliniek Onderbanken

Praktijk voor eerstelijns diergeneeskunde

Dierenkliniek Onderbanken

Uw huisdier in zorgzame, professionele handen

De informatie op deze pagina is erg globaal en beknopt en kan het contact met een dierenarts niet vervangen. Voor individueel advies of consult kunt u dan ook beter contact met ons opnemen.

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus (Myxomavirus, een virus behorend tot de pokkenvirussen). Myxomatose wordt met name verspreid door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk.

Hoe kun je de ziekte voorkomen?

• Probeer insecten te weren uit de hokken door het gebruik van horren of fijnmazig gaas.
  • Bestrijd vlooien met behulp van advantage of stronghold. Voorkom kontakt met egels, katten en honden, deze kunnen de vlooien overbrengen.
  • Zorg voor een goede hygiëne. Zeker als u meerdere konijnen in verschillende hokken heeft.
  • Zorg bij verdenking van myxomatose dat konijnen geen onderling kontakt hebben. Let er ook op dat materialen zoals voerbakken en dergelijke goed gescheiden blijven. Geef ieder konijn of konijnenpaar zijn eigen voerbak en drinkfles.
  • Vaccineer uw konijn preventief tegen de ziekte (dit moet 2x per jaar).
  • Voorkomen is beter dan genezen!

Symptomen

De tijd tussen besmetting en de eerste symptomen (=incubatietijd) is enkele dagen tot 2 weken. De ziekte kenmerkt zich door zwelling van de oogleden, mond en anus. Doordat de oogleden erg gezwollen raken kan het konijn niet meer zien en wordt als het ware blind. Wilde konijnen vormen zo een gemakkelijke prooi voor roofdieren.

Er ontstaan knobbels in de huid (myxomen). Voornamelijk op de oren, rond de mond en op de rug.

Na enkele dagen ontstaat er een longontsteking waaraan het konijn zal overlijden. Myxomatose is net als VHS (het Viraal Haemorrhagisch Syndroom) een dodelijke aandoening: na besmetting zal het dier meestal sterven. In het wild zal maar 5-10% van de besmette konijnen de ziekte overleven. Bij tamme konijnen die goed behandeld worden ligt dit percentage iets hoger.

Therapie

Indien de ziekte optreedt is de enige therapie het konijn zo goed mogelijk verzorgen. Zorg dat het konijn blijft eten, ga het eventueel dwangvoeren. Bestrijd de bijkomende bacteriële infecties met antibioticum en oogzalf. Geef het konijn pijnstiller en zorg voor een goede warme huisvesting. Het kan weken tot maanden duren voordat het konijn volledig genezen is.

Voorkomen is beter dan genezen!

Omdat myxomatose bijna niet te genezen is, is het belangrijk om de ziekte te voorkomen door middel van een vaccinatie.

De eerste vaccinatie mag vanaf de leeftijd van 1 maand gegeven worden. Dwergkonijnen echter pas vanaf 3 maanden! Zeven dagen na vaccinatie is het konijn pas beschermd tegen de ziekte. Deze bescherming houdt enkele maanden aan.

Een mogelijke bijwerking van de vaccinatie (voornamelijk bij dwergkonijnen) is het optreden van een verdikking op de injectieplaats. Dit kan normaal gezien geen kwaad en de zwelling verdwijnt binnen enkele weken. Bij twijfel kunt u ons contacteren.

VHS (viraal haemorrhagisch syndroom)  is een zeer besmettelijke en vaak dodelijke ziekte die veroorzaakt wordt door een calicivirus. De ziekte werd voor het eerst in China waargenomen, maar komt sinds 10 jaar ook in Europa voor. De wildpopulatie van konijnen in Nederland is in het voorjaar van 2004 massaal besmet geraakt en een groot deel van de besmette dieren is gestorven. Door deze konijnensterfte in Nederland is de konijnenpopulatie dramatisch teruggelopen.

Hoe verspreidt VHS zich?

De ziekte verspreidt zich via direct contact tussen konijnen, maar ook via mest, insecten (zoals vliegen) en besmet materiaal (zoals kooien en drinkflesjes). Let op: ook vers geplukt gras kan besmet zijn, zeker op plaatsen waar wilde konijnen komen. Realiseer je dat je ook via schoenzolen het virus kan overdragen.

Symptomen van VHS

Na een incubatietijd van 1-3 dagen kunnen de eerste symptomen optreden. Het konijn wordt depressief, eet niet meer, raakt benauwd, krijgt koorts, schreeuwt en tandenknarst. In het laatste stadium van de ziekte zie je vaak schuimige bloederige neusuitvloeiing. Meestal sterft het konijn snel aan bloedingen in het lichaam. Deze bloedingen treden met name op in de darmen.

Het zijn deze bloeding waaraan de ziekte zijn naam heeft te danken: hemorrhagisch betekent bloed. De ziekte gaat echter niet altijd gepaard met bloedingen. Er is ook een vorm waarbij het konijn plots dood neervalt zonder eerst andere symptomen te hebben vertoond.

Hoe kunt u uw konijn beschermen tegen VHS?

• Hygiëne: zorg voor schone hokken en voederbakken.
  • Vaccinatie.
  • Pluk geen gras op plaatsen waar ook wilde konijnen kunnen komen.

Therapie bij VHS?

Er bestaat geen goede therapie voor VHS. Als uw konijn VHS heeft dan kan het alleen symptomatisch behandeld worden. Door warmte, vochtinfusen, pijnstiller en vitamines kan geprobeerd worden om het konijn op te peppen, maar in bijna alle gevallen verloopt de ziekte dodelijk ondanks de ingestelde therapie. Als u een konijn heeft dat besmet is met VHS bescherm dan uw andere konijnen door goed op de hygiene te letten. Zet het zieke konijn apart van de andere konijnen, maak het hok goed schoon en ontsmet het daarna.

• Gebruik 1 van de volgende middelen om alles te ontsmetten
    - 2% natronloog
    - 10% formaldehyde
    - 3% hypochloriet
    NB: alleen op hokken en materialen gebruiken, niet op de dieren gebruiken!
  • Hokken en vloeren: met een van de bovenstaande middelen behandelen en het liefst gewoon op laten drogen en 4 weken de hokken niet gebruiken.
  • Voerbakjes en drinkflessen goed droog maken en daarna nog eens grondig afspoelen, afwassen en afdrogen.

Als u het zieke konijn vastgehouden heeft trek dan andere kleren aan en was uw handen goed voordat u een ander konijn vastpakt. Wees voorzichtig met bezoekers die konijnen hebben met VHS. Ga zelf ook niet op bezoek bij mensen die konijnen hebben als uw konijn VHS heeft.

Vaccinatie tegen VHS

De eerste vaccinatie mag vanaf een leeftijd van 8 weken gegeven worden. Zeven dagen na deze vaccinatie heeft het konijn een goede bescherming tegen VHS. Deze bescherming houdt 1 jaar aan. Een keer per jaar vaccineren tegen VHS is voldoende voor gewone konijnen.

De vaccinatie tegen VHS mag samen met de vaccinatie tegen myxomatose gegeven worden.

Openingstijden [ behandeling uitsluitend volgens afspraak ]

Maandag